PUBLICITAT

Enrique Plaza Baez Professional aeronàutic i CTO de Microavia

«La innovadora infraestructura dels UAVs augmentarà la seguretat i la modernització dels serveis públics a Andorra»

Per Irina Rybalchenco

El professional aeronàutic i CTO de Microavia, Enrique Plaza Baez
El professional aeronàutic i CTO de Microavia, Enrique Plaza Baez

Els UAVs (Unmanned Aerial Vehicle) han estat durant molt de temps una valuosa eina per a empreses i autoritats. La versatilitat i gran mobilitat dels drons els converteixen en una excel·lent eina per realitzar tasques cada cop més variades, com ara inspecció de línies elèctriques, vigilància i seguretat ciutadana, assistència en missions de rescat, lliurament de càrrega, recerca de minerals i exploració de superfícies, entre d’altres.

MICROAVIA PYRENEES és un fabricant líder en el sector i un centre d’R+D (recerca i desenvolupament) de drons. Amb la seu central i les instal·lacions de producció a prop de Dubai, als Emirats Àrabs Units, l’equip de més de 60 empleats de 18 nacionalitats ofereix alguns dels millors assistents aeris del mercat. Microavia també és una de les poques empreses del món que ofereix una infraestructura de drons gestionada com a servei (MDiaaS).

L’any passat, la companyia va ampliar la seva presència a Europa amb l’establiment d’una oficina a Andorra per estar més a prop dels seus clients regionals. L’oficina d’Andorra dona servei a la regió dels Pirineus i se centra en el treball amb els proveïdors de serveis del sector públic i les estacions de muntanya. Enrique Plaza Baez, professional aeronàutic i CTO (Chief Technology Officer) de Microavia, ens explica com els drons poden donar suport a la innovació i la seguretat a Andorra.

–Per a què serveixen exactament els drons?
–L’espectre de desplegament dels drons inclou vigilància i topografia, protecció civil, mesura i planificació, investigació científica, creació de vídeo, així com operacions de primera resposta. Els drons també s’utilitzen àmpliament per a la fotografia aèria i la vigilància.

Les estacions de muntanya poden desplegar drons per controlar la neu, filmar esdeveniments esportius i buscar i rescatar persones o animals desapareguts.

–El mercat europeu de drons és molt divers. Quins són els principals avantatges competitius de Microavia?
–Microavia té diversos avantatges diferents. En primer lloc, som de les poques empreses que tenen un cicle de fabricació complet dins de l’empresa.

Per exemple, creem els drons, les càrregues útils, el sistema de gestió de vol (UTM) de l’UAV i la nostra IA. Això significa que tots els components estan estretament integrats, la qual cosa augmenta la fiabilitat i el rendiment.

A més, Microavia té una proposta de valor única a la nostra infraestructura de drons gestionats com a servei. Aquest model permet als clients llogar els drons en comptes de comprar-los i realitzar el treball necessari en un model de “pagament segons vol” (“pay as you fly").

També disposem d’una gamma de línies de drons molt robusta, que consta d’un dron in-a-box destinat al vol autònom, un dron pesat per transportar grans càrregues útils i ideal per a l’exploració geofísica, i un dron lligat per al seguiment les 24 hores del dia i 7 dies sobre 7.

El més important és que els nostres molls de drons ofereixen un gran valor, ja que es poden operar de forma remota. El pilot pot seure còmodament a la seva oficina d’Andorra la Vella i llançar missions des d’un moll situat prop del llac Juclar. No cal anar fins allà amb cotxe tret que hi hagi una emergència real.

–Quins són els principals serveis que ofereix Microavia?
–Creiem que una àmplia xarxa de drons és la millor manera d’atendre moltes necessitats les 24 hores del dia. Aleshores, la nostra feina és col·laborar amb un client per ajudar-lo a configurar diversos plans de missió, programes de vol, etc.

Per exemple, una estació de muntanya pot voler cobrir regularment el seu perímetre. Un cop definit el perímetre al voltant del seu territori, pot executar missions de vigilància automatitzades per evitar que les entitats no desitjades de la zona, siguin humans o animals salvatges, s’aventurin…

Els operadors poden reaccionar als esdeveniments en temps real, accelerant significativament la resposta als incidents de seguretat. Les estacions de drons col·locades estratègicament poden tenir el dron a l’aire en un minut i al lloc en uns quants més.

Dos elements únics de la nostra solució ajuden a aconseguir aquest objectiu. Cada estació d’acoblament té tres bateries recarregables d’intercanvi automàtic i pot donar servei a diversos drons. La creació d’una xarxa de molls amplia el perímetre de la missió i permet muntar un carrusel de drons enlairant-se i aterrant les 24 hores del dia, 7 dies sobre 7.

Un altre exemple de l’ús dels drons és la seva capacitat per crear mapes detallats de la neu i analitzar la seva profunditat, que poden proporcionar informació rellevant als canons de neu i estalviar temps i recursos. Aquests mateixos drons també es poden utilitzar per a l’activació controlada d’allaus.

–Tenint en compte el clima i les infraestructures d’Andorra, com poden ser útils els drons de Microavia per a aquest petit país de muntanya?
–Andorra té molts llocs de difícil accés. L’única manera d’arribar-hi avui és amb helicòpter. Tanmateix, els helicòpters són més adequats per transportar mercaderies, moure i rescatar persones.

Però, si només volem supervisar les activitats? Per exemple, Andorra té un gran nombre de proteccions contra esllavissades. Si cauen pedres, s’han de retirar immediatament. Un dron és perfecte per a aquestes missions de vigilància. És de 50 a 60 vegades més barat que un helicòpter i el seu temps de llançament és de només 90 segons.

Per tant, estem oberts a cooperar amb companyies d’helicòpters, ja que combinar les dues opcions crearà una solució millor i més rendible per als andorrans.

Els incendis forestals són un altre tema candent. La informació oportuna sobre l’origen d’un incendi forestal i la seva escala ajudarà a distribuir correctament els recursos de rescat. Un dron pot arribar al lloc en un parell de minuts.

Després d’una avaluació ràpida de la situació, ajudarà a decidir quants bombers, policies o metges es necessiten, d’una manera més ràpida i precisa. 

El mateix principi de raonament també es pot aplicar en el cas dels accidents de trànsit.

–Quines són les característiques tècniques dels vehicles aeris no tripulats de Microavia: rang i altitud de vol, velocitat, rendiment del motor, etc?
–Les matemàtiques dels UAV són sempre un equilibri entre el temps de vol i el pes del dron. Els nostres drons lleugers estan dissenyats per a la resiliència i estan plens d’electrònica i programari desenvolupat per Microavia. Disposen de tres canals de comunicació (LTE, Wifi, RFD) i el radi de cobertura mitjà és de 15 km (700 km²), amb un temps de vol de 50 minuts a 17 m/s (61 km/h).

El dron necessita aproximadament 1 minut per enlairar-se de l’estació i el seu temps d’intercanvi automàtic de bateria és d’uns 90 segons. Algunes de les seves possibles càrregues útils inclouen càmeres i sensors, com ara LiDAR, per crear núvols de punts amb escaneig làser.

Pel que fa al dron geofísic pesat, pot transportar càrregues útils de fins a 12 kg. Amb una càrrega útil típica de 3-4 kg, pot aconseguir un temps de vol de 50 minuts, amb una velocitat de 12 m/s. El dron geofísic sol portar un magnetòmetre per buscar minerals o un escàner GPR per buscar altres objectes subterranis.

Tant l’estació com els drons estan construïts per suportar temperatures entre -30 i +50C.

–Ja teniu alguna experiència a Andorra?
–Andorra és única, ja que el nostre moll de drons està a Andorra des de l’hivern passat. És estacionari i ha demostrat eficaçment la seva resistència als elements i a les baixes temperatures.

Els nostres operadors han realitzat amb èxit proves regulars i vols de prova a distància, sota diferents condicions meteorològiques. A més, vam tenir l’honor de conèixer molts representants andorrans i debatre com una infraestructura de drons pot donar suport a diversos processos. També ens hem associat amb Snowplanner, una start-up d’ARI que ajuda a analitzar el gruix de la coberta de neu. El dron, equipat amb LiDAR, realitza vols regulars escanejant la neu, fent un seguiment de la profunditat de la neu i seguint la seva evolució al llarg de la temporada d’hivern. Aquestes dades són precises, es proporcionen en temps real i ajuden a estalviar combustible, aigua i hores de treball.

A més, hem treballat juntament amb RTVA al Campionat del Món d’SKIMO aquest any. La velocitat del vent va arribar als 70 km/h durant l’esdeveniment, però el nostre equip de pilots qualificats va poder filmar amb èxit l’inici del concurs.

–Microavia té programes de formació de pilots de drons?
–Microavia sempre té un enfocament individual de cada cas. Normalment, formem tres pilots de cada organització amb els quals signem un acord. La formació pot durar fins a cinc dies, inclosos els exàmens necessaris per expedir una llicència.

La formació té dues parts: treballar amb el nostre programari de gestió de drons per a la planificació de la missió i el vol autònom de drons i fer volar el dron manualment amb el nostre controlador personalitzat.

–Gràcies, Enrique! Unes paraules per concloure?
–Estem encantats de poder considerar avui la preciosa Andorra la nostra llar. Espero poder compartir més històries i documents sobre drons al servei de la innovació a Andorra en un futur proper.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT