PUBLICITAT

Martí Batalla Director de Hive Five

«D’aquí un temps es podrà diferenciar un espai de coworking d’una oficina amb lloguer de taules i cadires»

Per Alba Cladellas Riera

Martí Batalla treballant al coworking.
Martí Batalla treballant al coworking.

Martí Batalla és un emprenedor de 52 anys i director de Hive Five by BOMOSA. Durant més de 20 anys va liderar un projecte internacional de tèxtil esportiu amb base al Pirineu. Des de 2015 és propietari d’un petit espai de coworking a la Seu d’Urgell, col·laborador de Cowoca-tRural i impulsor de diverses iniciatives empresarials. Des de 2020 és director de Hive Five, l’espai de Coworking impulsat per l’Univers BOMOSA. 

–Com a creador i gerent d’un dels coworkings instal·lats al Principat, com veu aquest sector actualment? 
–Fa tot just tres anys era quelcom força excepcional al país. Ara, l’oferta és força ampla. És un sector que ha crescut ràpid en pocs anys. Però com tot el que creix ràpid, cal saber destriar el gra de la palla. Crec que d’aquí un temps es podrà diferenciar clarament l’oferta de coworking amb els negocis de simple lloguer de taules cadires per treballar. 
 
–Cada vegada van sorgint nous espais i, per tant, competència per a vostès, com aconsegueixen diferenciar-se? 
–La nostra aposta sempre s’ha basat en l’acompanyament en l’aterratge al país i en la creació de comunitat emprenedora com a element que faci especial el nostre espai. “Que passin coses!” és el nostre eslògan informal i per això posem tots els ingredients perquè passin. Quan un grup de coworkers queden per anar a pedalar plegats o a fer una cervesa, quan un “Hiver” fa un encàrrec de feina a un altre, quan dos coworkers decideixen fer una empresa junts... s’està fent realitat l’objectiu que tenim com a projecte: Crear un ecosistema viu i ajudar a enfortir la comunitat emprenedora a Andorra. 
 
–Com funcionen els coworkings? 
–Els coworkings són, per definició, espais flexibles per poder treballar de forma còmoda, molt sovint col·laborativa, amb el focus posat en el teu projecte i sense haver de pensar en la gestió de l’espai (busca espai, lloga a llarg termini, la connexió wifi d’alta velocitat, els fulls de la fotocopiadora, l’assegurança de l’oficina, manteniment, neteja...). Des d’aquesta premissa, hi pots trobar des de persones que treballen des de casa i que han llogat dues hores de sala per fer una reunió amb clients, fins a l’empresa que decideix domiciliar-hi el seu comerç i treballar permanentment des d’aquí. El nostre primer coworker, al juliol de 2020, va ser un nòmada digital de Madrid que treballava per a una empresa de big data i va decidir venir a treballar una setmana des d’Andorra. Als matins treballava al coworking i a la tarda agafava la bici i anava a fer quilòmetres per la muntanya... Flexibilitat i comoditat són elements que expliquen bé com funciona un coworking. 
 
–Abans moltes empreses agafaven petits despatxos i ara opten pels coworkings. Per què creu que hi ha hagut aquest canvi de costums? 
–Les despeses estructurals són sempre importants per a les petites empreses, sobretot si volen tenir despatx o local propi. Els coworkings els donen l’oportunitat de treballar en un entorn professional i cèntric a uns costos més baixos.
 
–Quins són els avantatges de treballar en un coworking respecte de fer-ho en una oficina? 
–A banda de reduir les despesen estructurals, que ja hem comentat, per a mi el principal avantatge és la xarxa de relacions personals i professionals que estableixes. Treballar envoltat de professionals i emprenedors d’arreu sempre impacta positivament en el teu creixement personal i en el teu negoci perquè, sigui d’una forma conscient o a partir d’una conversa de cafè, pots trobar respostes o eines per resoldre reptes que tens en el teu projecte. 
 
–A més també hi ha la possibilitat de construir sinergies amb altres emprenedors, no? 
–Més enllà dels espais informals de relació entre els emprenedors, com la zona de cafeteria o la resta de zones obertes, és important programar activitats de formació i d’oci que ajudin als usuaris de l’espai a conèixer-se, pas fonamental per establir bones sinèrgies. 
 
–Ja porten tres anys instal·lats al Principat. Per què van decidir muntar un espai aquí al país? 
–Hive Five forma part de l’Univers BOMOSA, projecte andorrà, que té com a vocació promoure activitats empresarials i filantròpiques que tinguin un impacte positiu al país. Crear un espai de coworking al centre d’Andorra la Vella volia ajudar a sumar talent i fer madurar l’ecosistema emprenedor del país, en un moment de diversificació econòmica. Estem contents amb l’aportació i el camí fet fins al moment. 
 
–Quin creu que és el futur d’aquests espais? 
–Com deia al principi de l’entrevista, després d’aquest ràpid creixement, caldrà separar el gra de la palla. Els propis usuaris prioritzaran els espais que els donin valor afegit més enllà d’una oficina, una taula o una cadira. 
 
–Quin tipus d’empreses són les que més solen utilitzar aquests espais? 
–Als coworkings hi ha de tot! Des de passavolants fins a empreses amb força trajectòria. El perfil més habitual però, són emprenedors freelance o petites empreses. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT