PUBLICITAT

L’estalvi energètic també arriba a les aules, en forma de prova

Des de fa diverses setmanes, però especialment d’ençà de l’anunci del Govern sobre el pròxim increment de les tarifes elèctriques, que la preocupació per l’estalvi energètic s’ha estès en la població. Les llars estan instaurant tots els trucs possibles per mirar de contenir les factures abans que arribi l’hivern i pugin de manera inevitable per l’ús de la calefacció. Però més enllà d’artificis i estratègies, la visió científica de la qüestió sempre pot aportar un element més concloent i útil per enfocar aquest objectiu. Aquesta és la tasca que desenvoluparà Andorra Recerca + Innovació (ARI) al llarg del curs fent una prova pilot de monitoratge a l’Escola Andorrana d’Ordino. Aprofitant les eines utilitzades pel retorn a les aules després del confinament del coronavirus, i en uns mesos on la malaltia es passejava tranquil·la pels centres educatius, els investigadors de l’ARI volen descobrir ara els paràmetres que ajustin el benestar tèrmic d’alumnes i professors amb el menor consum energètic, enfocat especialment a la calefacció. Certament, les escoles i instituts solen ser espais on, potencialment, es malgasta energia. I no és qüestió de fer passar fred a nenes, nens i joves, sinó que, especialment en el cas dels darrers, són habituals els tocs d’atenció del professorat perquè la calefacció està engegada i les finestres obertes. Ja se sap, les hormones revolucionades poden ser molt punyeteres. El nombre d’alumnes, l’orientació respecte del sol, i la rotació a l’aula poden ser barems decisius a l’hora de trobar la temperatura ideal que enllaci estalvi i comoditat. I més enllà dels centres educatius, cal que tota la societat faci consciència d’aquesta responsabilitat compartida d’estalviar energia, especialment en els edificis i locals públics o d’ús no privat, on aquest flux constant de gent que entra i que surt condemna la despesa en calefacció.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT