PUBLICITAT

La paradoxa de treballar i trobar-se en risc de pobresa

El Govern va donar a conèixer ahir les conclusions de la segona enquesta sobre les condicions de vida al Principat realitzada l’any 2019 i el cert és que són demolidores. De fet, crida l’atenció que augmenta gairebé un 1% el risc de pobresa entre les persones que tenen feina, una situació sens dubte paradoxal en un país avançat que, a més, disposa d’un salari mitjà d’aproximadament 2.100 euros. Així mateix, creix un 0,2% el nombre de persones que ja es troben en risc de pobresa, mentre que com a dada positiva trobem que davallen les que estan en pobresa severa i relativa. 

Quant als ingressos mitjans a les llars van augmentar un 2,9%, si bé aquest creixement va ser més important en els quintils (segments) més benestants de la societat, en detriment (com acostuma a passar en aquestes situacions) de les classes mitjanes. Així, el sector amb uns ingressos anuals de 13.808 euros va augmentar 0,03 punts percentuals i els que estan per sota de 18.308 euros i els 35.413 euros van caure un 0,45 i un 0,90, respectivament. Per contra, el quintil amb ingressos anuals de 35.413 euros (equivalent a més de 2.900 euros mensuals) va créixer 0,11 punts i el que es troba per damunt d’aquests ho va fer 1,10.

El secretari d’Estat de Diversificació Econòmica i Innovació, Marc Galabert, va destacar que les persones més grans de 65 anys han vist decaure els seus ingressos per l’evolució dels ingressos financers, una davallada similar a la de les llars d’un sol membre o les monoparentals.

Però en comparació amb els països de l’entorn, Andorra manté una línia similar en els quintils més baixos, tot i que es posiciona en un honorable tercer lloc en el rànquing de les classes benestants. Ara caldrà veure com evolucionen aquestes dades tenint en compte que són prèvies a la crisi sanitària, tot i que si seguim la tendència de ben segur que podrem aplicar la dita popular que diu que els rics seran més risc i els pobres seran més pobres.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT