PUBLICITAT

La seguretat vial és cosa de tots

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

Les normes de circulació evolucionen en relació als hàbits dels conductors, les noves característiques dels vehicles i la positiva obsessió d'augmentar la seguretat i reduir la sinistralitat. No fa tants anys la majoria de conductors ignoraven el cinturó de seguretat per conduir per Andorra, i no era una actitud sancionable, sinó una simple irresponsabilitat voluntària. Tampoc estava prohibit parlar pel telèfon mòbil i, encara en l'actualitat, els cinturons dels seients del darrera són un mer objecte de decoració en alguns vehicles privats.

Però el que abans era considerat un gest habitual, ara està assumit per la majoria, sota l'amenaça de sanció, una eina sense la qual seria difícil mantenir l'ordre a la xarxa viària. Tothom podria identificar carrers que tenen ocupats continuament un carril de circulació, zones de càrrega i descàrrega també ocupades. Les infraccions són continues, i sovint l'incivisme d'una minoria repercuteix en importants molèsties per a la resta de conductors.

Dimecres va caure una nevada important. Com cada any, els primers flocs de neu suposen un greu problema per a la circulació, i aquest cop la nevada es va veure agreujada perquè un autobús i un camió van quedar bloquejats simultaniament, un a la Massana i un altre Encamp, taponant les dues carreteres generals i paralitzant el centre del país. I com sempre, els dos incidents van estar acompanyats dels típics conductors sense equipaments per a la neu, una situació que es repeteix de forma constant tot i que ningú pot al·legar ignorància quan circula per un país de neu com Andorra.

Per això no és estrany que el Ministeri d'Interior estigui treballant en la revisió del Codi de Circulació. Es tracta també d'una de les propostes sorgida de la Taula de Mobilitat, i consisteix en incorporar mesures sancionadores per a aquells conductors que no duguin degudament equipat el vehicle durant l'hivern.

Si definitivament s'aborda aquest canvi es tractarà d'una modificació lògica. Es pot continuar invertint en la millora de les carreteres, es pot també millorar la senyalització, o es poden activar dispositius d'alertes que funcionin correctament, però tots aquests esforços i desplegaments seran en va sense la complicitat dels conductors, sense la conscienciació plena de que la pròpia seguretat i la de la resta és també responsabilitat dels particulars. Malauradament, però, la dissuasió no sempre és efectiva i hi ha qui només comprèn el significat de la sanció i tem haver de rascar-se la butxaca. Anar equipat per Andorra ha d'acabar sent una obligació.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT