PUBLICITAT

El turisme, un objectiu a compartir

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

L'Organització Mundial de Turisme (OMT) ha pronosticat que el turisme global creixerà entre el 5,5 i el 6% en aquest any, encara que en el 2011 podria caure entre l'1 i 2%, segons va dir avui el líder de l'OMT, Taleb Rifai. S'espera que el turisme a nivell global creixerà d'entre 5,5 o 6% a finals d'any, és a dir, estarà per sobre del 2009, encara que és una xifra inferior a la de 2008, per la qual cosa falta un camí per recórrer per a la recuperació. Rifai va reconèixer, en roda de premsa a la capital mexicana, que d'acord amb les expectatives del Fons Monetari Internacional (FMI) per a l'economia s'espera que en el 2011 el turisme «caigui entre l'un a dos per cent».

Tot i les expectatives poc favorables per a l'any que ve, el pronòstic de l'organització no suposa cap sorpresa, ja que la recuperació està estretament lligada a l'evolució de l'economia, i no sembla que l'any que ve sigui el de l'enlairament en matèria d'economia. Si que hi ha un clar optimisme, en canvi, en aquest llarg pont de la Puríssima, amb unes xifres del 90% d'ocupació i bones perspectives per part d'altres ofertes d'oci, com Caldea o el Palau de Gel. Sortosament, la vaga dels controladors aeris espanyols tindrà poca incidència en aquesta època de l'any, caracterizada per un turisme familiar i de proximitat que es desplaça preferentment amb el vehicle propi. Per tant, es tracta d'una arrencada de temporada que reuneix tots els elements per a que el balanç final sigui positiu: neu en quantitat i qualitat, i una ocupació que en molts casos frega el ple, dos elements que combinats permeten tenir bones perspectives.

En una gran mesura, l'economia nacional depèn de la neu i de la temporada d'hivern. Les estacions s'han situat al capdavant quant a la qualitat de l'oferta en instal·lacions, malgrat que actualment s'imposa l'austeritat en la gestió. Malgrat aquesta política d'estalvi, el cert és que els esforços en inversió d'altres exercicis permeten als dominis andorrans donar una oferta única i competir amb les estacions espanyoles i franceses, que també aquest any han fet una inversió important.

Perquè la captació d'esquiadors no passa exclusivament per la renovació constant dels equipaments, sinó per la constància en altres mercats que complementin els fidels visitants de l'Estat espanyol. L'aeroport de Lleida-Alguaire n'és un clar exemple, i ja són diversos els touroperadors que s'han fixat en aquestes instal·lacions com a porta d'entrada d'esquiadors anglesos, irlandesos i russos. Difícilment es podrà aconseguir en el futur augmentar el gruix de visitants, i sí que és possible evolucionar cap a un perfil de turista amb un major poder adquisitiu i d'estades més llargues.

Andorra ho té tot a favor, i només és necessari que tots els agents implicats, públics i privats, aprofitin les sinergies i treballin en una mateixa direcció, perquè els diners destinats al turisme té un retorn important que beneficia tot el país,. L'objectiu ha de ser compartit.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT