PUBLICITAT

Una temporada amb optimisme

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

Sempre il·lusiona estrebar la temporada d'esquí. La nevada caiguda ahir pot ser l'auguri d'una bona campanya, que ha ja ha estat batejada com una de les més llargues, ja que va començar parcialment ahir (oficialment serà el dia 27) i acabarà el 25 d'abril, en la Setmana Santa de l'any que ve. Ni més ni menys que 157 dies, sempre que la meteorologia sigui bondadosa i permeti a les pistes oferir una qualitat acceptable fins el final.

La temporada que acaba d'arrencar és també de les més austeres de la història. Les empreses no estan en condicions de fer inversions multimilionàries com anys enrere, i encara estan fresques a la memòria les xifres de pèrdues que van obligar a un replantejament de les dues grans societats, Grandvalira i Vallnord, que es van veure obligades a posar en marxa un pla de viabilitat per evitar que es repeteixi un dèficit que no és sostenible. Per això, les inversions han estat inferiors. Els dos sectors d'esquí alpí, que afronten la temporada amb optimisme després dels intensos contactes amb mercats clau com el britànic i el rus, comencen la temporada amb una inversió superior als cinc milions d'euros (Grandvalira destina 3,3 milions i Vallnord, 2 més) i bones expectatives de negoci.

De fet, confien a aconseguir un lleuger increment de la venda de dies d'esquí i superar els 2,3 milions de la campanya 2009-2010, i també esperen que el nou aeroport de Lleida-Alguaire funcioni com un atractiu per a l'arribada de més visitants, en el que és el primer hivern a ple rendiment de la instal·lació aeroportuària. Les estimacions inicials xifren en 2.000 els esquiadors que podrien viatjar fins a Andorra per via aèria a través de Lleida-Alguaire.

La suma de la inversió queda lluny dels 29 milions d'euros que han gastat les estacions catalanes (un 34% més que fa un any), que ja han posat en el seu punt de mira la competència que arriba des d'Andorra: la nova setmana blanca escolar, prevista entre finals de febrer i principis de març, ha obert una nova esquerda en les difícils relacions entre el sector de l'esquí català i l'andorrà. Segons el primer, les estacions andorranes han iniciat aquest any una «agressiva guerra de preus» encaminada a captar clients entre escoles, casals i altres operadors vacacionals.

La competència sempre ha estat ferotge, i ningú podrà negar l'esforç de les estacions andorranes per garantir una oferta de qualitat, tant pel que fa als quilòmetres esquiables com per la modernització constant de les instal·lacions i els serveis. Andorra és el país de l'esquí per excel·lència, complementat amb una oferta hotelera, comercial i de restauració única en comparació als dominis esquiables d'altres països, i també és i ha estat destí d'escolars espanyols que ja fa anys que fan la setmana blanca. Buscar ara un enfrontament gratuït no té cap sentit, sobretot tenint en compte que algunes estacions catalanes es nodreixen de diner públic en quantitats importants. I la competència, sempre lleial, és sana i positiva.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT