PUBLICITAT

Permsea, un pla educatiu d'èxit que supera escepticismes

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. Els articulistes exposen postures personals.

Apoc a poc, el Permsea es perfila com el canvi qualitatiu que necessitava el sistema educatiu andorrà. I això malgrat les crítiques –algunes constructives i altres no tant–i malgrat els escepticismes. Ara, després del primer curs d'aplicació, la directora de l'Escola Andorrana, Ester Vilarrubla, i la coordinadora del Permsea, Marie Pagès, són categòriques: «Hi ha coses a millorar però el que més ens tranquil·litza és que no són de fons». O sigui que són de forma, però en cap cas afecten la filosofia del projecte que tindrà la virtut d'eliminar la repetició de curs, una mesura jutjada inútil perquè no ajuda gens l'alumne a obtenir resultats. Però, sens dubte, la novetat més important que introdueix el Permsea –no és la tablet, com molts podrien pensar– és l'aprenentatge per competències que permet a l'alumne experimentar i aplicar els coneixements que va adquirint en diversos camps. Si l'Escola Andorrana no ha estat mai una escola de llibre de text, el Permsea ho confirma. Més encara, retorna l'Escola Andorrana als seus orígens, perquè en les últimes dècades de creixement sostingut –millor dit accelerat– els plans d'estudi també tenien dificultats per desenvolupar-se i seguir els efectius. L'aprenentatge que el Permsea vol proporcionar a l'alumnat que podrà fer el cicle en tres anys en lloc de dos, si ho requereix, és l'aprenentatge al qual haurien de poder accedir tots els nens i nenes. Un aprenentatge basat en l'experimentació i l'observació, i no en la memorització d'un cúmul de dades que aboquen en un full en blanc el dia de l'avaluació però que després ja no recorden mai més. Un cúmul de dades que molt sovint no saben ni el que signifiquen. Potser per això, el fracàs escolar fa estralls en molts països.

Que el Permsea és un èxit i motiva l'alumnat, és un fet i sinó només cal recordar aquella classe de l'Escola andorrana d'Encamp que va implicar-se en cos i ànima per llançar un globus sonda a l'espai. Els nens i nenes van aprendre a fer certs càlculs, a mesurar, a observar i a superar reptes físics. Total van fer mates, física, química i tecnologia, i ni tan sols se'n van adonar, però no oblidaran mai tot el que van aprendre.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT