PUBLICITAT

Confiar en una recuperació, encara que sigui tènue

EDITORIAL

Segons l'opinió dels empresaris recollida per l'enquesta de conjuntura de la Cambra de Comerç per al període de juliol a setembre, si l'any 2013 és un any de caiguda però menor, perquè tots els sectors en van alentir el ritme, també és l'any en què la crisi toca fons i es comencen a veure indicis d'un canvi de tendència.

En conjunt, els empresaris andorrans es mostren menys optimistes pel que fa a una possible recuperació, probablement perquè l'alentiment de la caiguda no és una dada positiva quan se sumen set exercicis de caiguda. És cert que són diversos els estudis i els experts que es pronuncien per una recuperació ja palpable, però el desanim és tant generalitzat que als ciutadans els hi costa creure en aquestes manifestacions d'entusiasme moderat, ja cansats d'anuncis similars i escèptics amb els denominats brots verds. L'economia andorrana és fràgil i molt dependent, però aquest cop hi ha indicadors que permeten albergar una mica d'esperança. L'abril es va tancar amb un 33% més de matriculacions respecte el mateix període de l'any passat, i el mes passat el conseller de BPA, Joan Pau Miquel, va assegurar que aquest any es veurà la sortida de la crisi, que hi haurà creixement econòmic a Andorra i que per primera vegada en anys el Producte Interior Brut serà positiu. Cert que la recuperació serà tènue, encara amb alguns matisos en certs sectors, però hi ha raons per anticipar un creixement del PIB andorrà aquest any, tant pel comportament intern com també pel comportament dels països dels que depèn Andorra: Espanya i França. És qüestió de pensar que aquests pronòstics són encertats però sense excessiva eufòria. La recuperació serà lenta i l'escenari segurament mai tornarà a ser com abans de l'esclat de la crisi. Queden pendents l'associació amb Europa i que l'obertura econòmica acabi traduint-se en l'arribada d'empreses veritablement importants.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT