PUBLICITAT

Queden els principals detalls sobre el futur IRPF

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. Els articles exposen postures personals.

La implantació de l'IRPF serà una realitat però sembla encara poc madura. No hi ha encara una veu unànime dins del Grup Parlamentari Demòcrata, ni pel que fa a la seva entrada en vigor ni pel que fa al tipus de gravàmens/s que s'haurà d'aplicar. No és gens positiu que a aquestes alçades aflorin dubtes en el grup majoritari davant l'aplicació d'un impost que Andorra necessita tant a nivell intern com per les exigències a nivell extern. I potser té raó el president del Grup Mixt, Jaume Bartumeu, o el mateix ambaixador espanyol, Albert Moreno, quan al·leguen que un 10% pot quedar desfasat a ulls de la comunitat europea si la seva aplicació es retarda massa en el temps. A ningú li agrada parlar de nous impostos en plena crisi econòmica i amb els ciutadans ofegats, però l'IRPF és l'eina cabdal per complementar el mapa fiscal i signar els CDI. També ha de servir per dotar de seguretat jurídica, obtenir més convenis per signar la no doble imposició i atreure inversió estrangera. La idea inicial és que entraria en vigor l'1 de gener vinent, però el retard –s'espera per al juny– de la seva entrada a tràmit parlamentari complica aquest calendari. És també, com és normal, tema de debat a les files demòcrates, de tal manera que un sector seria partidari de fer-ho el 2015. Massa lluny en el temps i perillós, perquè tal i com va advertir l'ambaixador espanyol, Albert Moreno, hi ha dubtes que un IRPF del 10% sigui homologable a nivell europeu en un futur. Una part del grup que dóna suport al Govern és favorable d'una aplicació gradual de l'IRPF de cara al 2015 o 2016, i d'altre banda queda per establir on se situa el llindar en què s'aplicarà aquest 10%, ja que els 40.000 euros que tant s'han parlat deixarien exempts a la majoria dels tributaris. Només està clar que el Govern no vol masses deduccions i que opta per un impost senzill.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT