PUBLICITAT

Retirada progressiva del sistema educatiu espanyol

EDITORIAL

El Govern d'Andorra i l'Ambaixada d'Espanya a Andorra han anunciat que per al proper curs 2013-2014 les escoles espanyoles d'Encamp i de Sant Julià de Lòria no admetran alumnes de tres anys, i que els dos centres aniran tancant aules a mesura que els alumnes vagin superant cursos. L'ambaixador espanyol, Alberto Moreno, ha explicat a l'ANA que la intenció és anar cap a un centre públic integrat, és a dir, unificar les escoles en un únic centre, en un termini d'entre 4 i 6 anys, seguint el model del sistema educatiu espanyol exterior en d'altres països. Segons Moreno, es passaria de cinc a un sol cos directiu, aconseguint així un estalvi de professors i de recursos. El centre integrat, no obstant, no vol dir forçosament que es concentrin tots els alumnes en un únic edifici.

La presència del sistema educatiu espanyol a Andorra és un fet arrelat a la història d'Andorra, i des de la seva implantació amb les primeres escoles confessionals l'any 1882 i l'obertura de les primeres escoles laiques l'any 1930, ha complert, juntament amb el sistema educatiu francès i fins a la creació del sistema educatiu andorrà, la funció d'ensenyament nacional.

La situació jurídica d'aquestes escoles espanyoles es va regular a través del Conveni hispanoandorrà en material educativa, que es va signar a Madrid l'11 de gener de 1993.

Les disposicions del nou Conveni entre el Govern del Principat d'Andorra i el Govern del Regne d'Espanya en matèria educativa (2007) mantenen un sistema educatiu públic espanyol a Andorra integrat per centres de titularitat de l'Estat espanyol d'acord amb un agrupament d'alumnes que correspon a l'evolució de la població escolar d'aquests darrers anys, afirmant la gratuïtat de l'ensenyament públic espanyol.

L'escenari ha canviat i es van complint el que fa uns anys ja va sorgir com una amenaça per al sistema espanyol (el tancament de centres). La crisi ha estat la justificació perfecte per a un model que forma part del sistema d'ensenyament andorrà, però també és cert que l'evolució de matriculacions d'alumnes posa en entredit la presència actual. Es tracta d'una cruïlla complicada on sembla que ja no hi ha marxa enrera.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT