PUBLICITAT

Vendre gat per llebre o buscar la ruïna

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. Els articles exposen postures personals.

Les queixes dels consumidors es continuen acumulant. Això no és bo per a un país amb un potencial comercial i de serveis envejable, que ha de sustentar el seu prestigi precisament en la satisfacció dels seus clients, distingint-se amb l'etiqueta de la qualitat, suprema si pogués ser. Les dades facilitades pel Servei d'Atenció al Consumidor.

La manca d'eficiència en la prestació d'un servei s'ha convertit en la principal causa de queixa al Servei d'Atenció al Consumidor. Segons les dades facilitades pel Govern, un 26% de les queixes corresponen a la manca de diligència, seguides del 14% que fan referència a la disconformitat amb la compra o prestació rebuda, motiu que l'any passat encapçalava la llista. Durant els nou primers mesos de l'any, el Servei d'Atenció al Consumidor ha rebut 942 consultes, queixes i reclamacions, que comparades amb les del 2011 suposen un increment del 97%.

És una nota important que l'atenció que rep el client ja no és el primer motiu de queixa, el que denota que s'ha fet un esforç entre els empresaris per a una assignatura que l'any passat estava suspesa i que suposava una autèntica aberració. A Andorra hi conviuen les grans superfícies i el petit comerç familiar –el de tota la vida– i ambdós han de treballar per un objectiu comú: la satisfacció. És la peça clau, perquè el que no és pot permetre és que la mala praxi d'alguns embruti la imatge de tot un país que destina milions d'euros a campanyes de promoció per vendre e país als potencials visitants i alhora compradors.

De moment, però, el nombre de consultes i de reclamacions fins el setembre ja dobla les de l'any passat. El SAC també destaca que de les 439 reclamacions formalitzades pels consumidors, 325 (74%) van ser resoltes favorablement pel Servei, que fixa el termini mig de resolució en una mica més de set dies. Quant a expedients sancionadors, a petició delSAC, la Unitat de Comerç i Consum governamental va incoar-ne vuit, xifra que segueix la tendència de l'any passat en que se'n van incoar 14.

El sector de l'electrònica és el que registra més irregularitats amb cinc expedients incoats fins al setembre passat; segueixen els serveis industrials amb dos i els vehicles amb un. El sector de la venda al detall d'articles d'electrònica és el que genera més queixes i reclamacions amb 46 entrades. El sector de la compravenda i reparació d'automòbils i el comerç al detall en general registren 35 i 31 queixes o reclamacions, respectivament.

Vendre gat per llebre és estafar-se a un mateix, perdre un client. Aquestes pràctiques abusives requereixen d'un estricte control però, sobretot, d'expedients i de sancions exemplificadores, simplement per bé del comerç, del país, i dels que compren i donen vida a l'Andorra comercial.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT