PUBLICITAT

Carlemany s'avança a Meritxell

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. Els articles exposen postures personals.

Fa temps que se'n parla. Fa temps que s'estudia. Finalment, la vianantització d'una part del principal eix comercial del país serà una realitat. Atenció, però: qui ha mogut fitxa, qui ha decidit arriscar-se, és Escaldes-Engordany i, si Andorra la Vella no s'espavila, podria molt ben ser que l'avinguda de Meritxell perdés pistonada davant de l'avinguda de Carlemany.

El projecte de crear un gran eix de vianants al cor comercial d'Andorra, com dèiem, no és nou i, fins al moment, s'havien pres mesures parcials en aquest sentit. Ja se sap, però, que tot allò que es fa a mitges no arriba mai a definitiu i els resultats sempre acaben sent incerts. La notícia que ens ha donat el Comú d'Escaldes-Engordany, de fer per a vianants el tram de l'avinguda de Carlemany que va des del carrer de la Unió fins a l'avinguda de les Escoles, ens alegra, perquè sempre hem estat defensors d'aquesta iniciativa, convençuts que els beneficis seran molt superior als perjudicis.

Entenem que alguns sectors puguin no estar-ne massa convençuts. Però si observem el que ha passat en altres grans centres comercials de tot el món, es pot arribar a comprovar amb claredat absoluta i objectivitat que els resultats de la vianantització –o la pacificació del trànsit– són sempre favorables a la promoció comercial, i els indrets on s'han implementat zones per a vianants esdevenen focus de visitants important.

Podríem citar molts exemples. El cas del Portal de l'Àngel a Barcelona, per la seva proximitat, és un dels més significatius. Alguns sectors minoritaris van mostrar el seu rebuig en el moment de les decisions, es van buscar solucions parcials als petits problemes que es plantejaven i el resultat final és definitiu. Cap comerciant avui dia està en contra d'una de les realitats més vives de la vida comercial de la Ciutat Comtal i que ha passat a ser un dels focus més importants de la seva activitat. El mateix podríem dir d'altres llocs en diferents ciutats del món.

El consumidor agraeix una via dedicada a ell, sobretot en uns moments en què sembla que els vianants, per deambular per les ciutats, hagin d'acabar com els gats, caminant per les teulades. És bo passejar, aturar-se al lloc que resulta atractiu, veure els aparadors amb calma i no patir l'angoixa d'una circulació cada vegada més obsessiva. Tornar, almenys en part, la ciutat a les persones és un dels reptes que cada vegada es defensa amb major coratge. Les grans avingudes comercials de les ciutats més importants tenen molt present les àrees per a vianants i saben com aprofitar-les.

Això sí, una zona de vianants necessita pàrquings dissuasius adjacents –en aquest sentit, Escaldes disposa de diversos aparcaments a la zona– i una bona planificació de la mobilitat al seu voltant. Per tallar l'avinguda de Carlemany des del carrer de la Unió, sense anar més lluny, és imprescindible que la Unió esdevingui de dos sentits de la circulació.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT