PUBLICITAT

Fiscalitzar no és cap tracte de favor

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. Els articles exposen postures personals.

La Llei qualificada de finançament electoral, del 15 de desembre del 2000, que pretén regular el finançament dels partits polítics i les campanyes electorals introduint «transparència, equilibri i igualtat en la vida política», fixa la funció fiscalitzadora del Tribunal de Comptes amb relació a les candidatures que concorren a les eleccions. Una funció que ha de garantir l'acompliment dels esmentats principis i que, per tant, s'entén que és obligatòria.

Aquesta és una consideració que s'ha de tenir en compte a l'hora d'abordar la polèmica al voltant del retard en la presentació dels comptes per part de Moviment Massanenc (MM), la candidatura que va encapçalar Robert Albós a les darreres eleccions comunals, de 4 de desembre del 2011. I és que, tal com diu el president de la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost del Consell General, Martí Salvans, el Tribunal de Comptes hauria de fiscalitzar la comptabilitat presentada per Moviment Massanenc, malgrat el retard, «per respecte als electors i ciutadans d'aquella parròquia, com a garantia que els comptes han estat portats comme il faut».

Fiscalitzar els comptes, es miri com es miri, no és pas cap tracte de favor, sinó la garantia que no s'ha comès cap irregularitat en la comptabilitat de les candidatures ni cap violació de les restriccions establertes en matèria d'ingressos i despeses electorals –article 12 de la Llei qualificada de finançament electoral. Una llei que no estableix enlloc sancions per a aquelles candidatures que no presentin els comptes dins del termini establert –d'un màxim de vuitanta dies, segons l'article 11.3 de la mateixa llei– i que deixa ben clar que és el Tribunal de Comptes qui «pot, en el termini dels trenta dies següents a la data assenyalada al número anterior, reclamar els aclariments i documents que estimi pertinents» –article 11.4.

Per tot plegat, hem de suposar que el Tribunal de Comptes emetrà l'informe corresponent a la comptabilitat presentada per Moviment Massanenc, i més si tenim en compte el requeriment per part del Consell General –el 2 d'agost, MM va presentar els comptes simultàniament davant de la Sindicatura i el Tribunal de Comptes, sabent que aquest òrgan ja havia tramès a la institució parlamentària l'informe «en relació amb les despeses electorals relatives a les eleccions comunals celebrades el 4 de desembre de 2011». Un informe que estava en mans de la Comissió de Finances i que, a l'apartat de conclusions, recull justament que «la candidatura Moviment Massanenc no ha facilitat al Tribunal de Comptes una comptabilitat detallada i documentada dels seus respectius ingressos i despeses [...]».

Un altre tema és si Moviment Massanenc, després del retard, té dret a la subvenció estatal. De fet, sense règim sancionador, aquesta qüestió esdevé interpretable. Percebre l'import de la subvenció amb el retard consegüent a presentar els comptes a l'agost podria entendre's com a càstig just i suficient.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT