PUBLICITAT

Unes xifres que s'han d'interpretar

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. Els articles exposen postures personals.

Si Andorra ha de tenir clara una cosa és que el futur continua passant pel turisme. La inversió estrangera gràcies a l'obertura econòmica ha de permetre diversificar i atreure noves empreses que creïn nous llocs de treball, però en cap moment s'ha de descuidar un turisme que continuarà sent el pilar bàsic.

Encara que el sector està passant per uns mal moment el país s'ha de reinventar i continuar. No es tracta només de campanyes de promoció, sinó de condicionar Andorra amb atractius complementaris que augmenti el seu atractiu com a destí. Ahir el ministre de Turisme, Francesc Camp, va fer balanç de la campanya d'estiu. Les dades no són positives i se situen per sota de les previsions, la qual cosa tampoc ha de ser cap sorpresa vist com evoluciona l'economia espanyola i la dependència tant forta que tenim del veí del sud. S'han alçat algunes veus de comerciants i hotelers queixoses de determinats aspectes de la campanya que promou Andorra Turisme, però en el fons el marge de maniobra és molt petit i les accions passen exclusivament per treballar en els mercats més tradicionals i en els emergents.

La previsió de la campanya d'estiu era la d'incrementar un 2,5% els turistes espanyols i un 5% els francesos, fins a augmentar un 3,1% el nombre total de turistes respecte a l'estiu passat, segons va explicar ahir el ministre. El resultat final ha estat d'una caiguda del 2,4% dels espanyols i un augment del 3,9% dels francesos, de manera que la xifra total disminueix un 1,1% i es queda a quatre punts del creixement del 3,1% previst. Així, l'objectiu de cara a la campanya de novembre és principalment estabilitzar-se i intentar guanyar visitants francesos. Per fer-ho es manté el missatge d'Alguna cosa es mou a Andorra i es canvia la imatge gràfica.

La dada positiva és que s'ha aconseguit un major nombre de visitants francesos. Andorra ha de saber compaginar les campanyes de promoció, imprescindibles, amb la concreció d'un model nou. Ara per ara el sector turístic no pot donar l'esquena al turista espanyol encara que aquest mantingui una tendència constat a la baixa, entre altres coses perquè el francès, tot i tenir un major poder adquisitiu, continua sent minoritari davant les xifres que mou el mercat espanyol. La realitat és la que és i el perfil s'hi podrà anar canviant de forma progressiva. D'aquí que els responsables de turisme hagin decidit augment la partida destinada a la promoció a França, però amb un radi d'actuació més gran per obtenir uns majors resultats.

La inversió feta, tot i que no s'assoleixin les previsions, s'ha de veure com a rendible. Sense campanyes segurament estaríem parlant d'unes altres circumstàncies.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT