PUBLICITAT

Diners per al vial de Sant Julià de Lòria

  • L'EXECUTIU RECORRERÀ A UN CRÈDIT PER PAGAR LES FASES 3 I 4
EDITORIAL

Etúnel del Dos Valires i el desviament de Sant Julià són les dues grans infraestructures pendents de finalització, i sobre totes dues planen grans interrogants. En el primer cas, s'han de dilucidar les causes i els responsables del tràgic accident del novembre, en el qual van morir cinc treballadors, i alhora s'ha de determinar si es poden reemprendre els treballs o s'ha de començar de zero en les estructures que van cedir. En el cas del vial lauredià, la problemàtica és d'una altra índole, que té a veure amb la falta de recursos financers que al.lega el Ministeri d'Ordenament Territorial per acabar l'obra tal com s'havia projectat inicialment.

La gran incògnita és saber com pagarà en un futur les fases 1 i 2 del desviament (que inclouen la construcció d'un túnel), i també com es pagaran l'any que ve els gairebé 38 milions als quals ha d'afrontar l'Executiu, corresponents al final d'obra pels treballs executats de les fases 3 i 4. La notícia va saltar el mes de juny, quan el ministre Gerard Barcia va admetre que els problemes en el finançament forçaven al Govern a paralitzar les obres. L'anterior Govern liberal va preveure una fórmula de finançament especial: en un primer moment, el Govern havia de pagar les fases 3 i 4 del projecte --les primeres que s'han executat-- mitjançant el mètode alemany, és a dir, a final d'obra. Ara bé, l'adjudicació de les fases 1 i 2 es va plantejar de manera que una empresa concessionària es fes càrrec finalment del cost de les quatre fases. Les condicions de licitació del projecte es remunten a l'any 2007, moment en què, segons va admetre el mateix ministre, era difícil preveure la dimensió de la crisi. En el context actual, en canvi, no hi ha cap empresa disposada a assumir els 84 milions d'euros que cal pagar d'entrada, més els quatre milions i escaig que cal pagar anualment per la concessió. És per aquest motiu que l'adjudicació de les fases 1 i 2 queda en suspens fins que canviï la conjuntura econòmica i sorgeixi una empresa interessada en tota la concessió, una decisió que ha aixecat les critiques irades del cònsol lauredià, que veu una discriminació cap a la seva parròquia.

Tot plegat s'hauria de parlar d'una mala previsió. El vial és un projecte d'interès nacional (a banda de les crítiques pel trajecte) perquè suposa la porta d'entrada i sortida amb Espanya, però la planificació per costejar l'obra no ha estat l'adequada. Ara, una vegada més, l'Executiu haurà de recórrer a un crèdit bancari per pagar les fases 3 i 4, que seran entregades a l'agost i el març de l'any que ve, respectivament. Es va pecar d'optimisme en el seu moment, i ara les condicions no agraden cap empresa.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT