PUBLICITAT

Una altra mobilitat, és possible

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

El centre Andorra Sostenible ha organitzat un any més una bicicletada popular per sumar-se a la celebració de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible i Segura. L'objectiu de la pedalada és el de conscienciar la població sobre la necessitat d'una mobilitat sostenible amb el medi ambient, en la que s'utilitzi menys el transport privat i es promogui, en canvi, l'anar a peu, amb bicicleta i en vehicles de transport col·lectiu.

Els responsables d'Andorra Sostenible han alertat que, ara per ara, al nostre país, les instal·lacions i els carrils dedicats a les bicicletes no són suficients perquè els ciutadans optin per la bicicleta com a mitjà habitual per fer els seus desplaçaments i que el mitjà de transport preferit pels andorrans és, encara avui, el vehicle privat a motor –el cotxe, principalment. El motiu d'aquest retard respecte a d'altres països amb xarxes molt completes de carril bici s'atribueix al fet que la «cultura ciclista» no és tan estesa aquí com en altres indrets.

Però aquest argument s'acaba convertint en el peix que es mossega la cua. Al final, com més persones s'atreveixin a utilitzar la bicicleta –insistim: no només per a la pràctica esportiva, sinó també per als desplaçaments diaris–, més espais destinats a les bicicletes s'aniran creant. I com més espais per a bicicletes es creïn, més persones decidiran utilitzar aquest mitjà de transport.

El que no es pot negar és que, encara que més lentament que en altres llocs, a poc a poc aquí també s'ha anat avançant. I des d'Andorra Sostenible ho reconeixen.

L'últim anunci en aquest sentit és el del compromís del Govern d'habilitar un «espai bici» des de Sant Julià de Lòria fins a la rotonda del Kilòmetre 0 –un carril-bici d'estàndards europeus no hi cap, a la CG-1. Per cert, que el cost d'aquest espai bici és d'11.000 euros, cosa que ens fa pensar que se'n podrien projectar més en altres trams de carretera, sempre que sigui possible i que no hagi de posar en risc la seguretat de ciclistes i conductors.

La seguretat, de fet, és l'altre aspecte que pretén abordar la Setmana Europea de la Mobilitat, tot i que de vegades queda en segon terme davant la preocupació, més que per la sostenibilitat, per la contaminació que afecta ciutats i pobles i que en bona mesura és culpa de l'ús de mitjans de transport a motor.

El més important és que la Setmana se celebri i que ens ajudi a prendre consciència que un altre model de mobilitat és possible. És possible, és clar, si anem modificant els hàbits.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT