PUBLICITAT

El «descobriment» del Coll de la Gallina

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. Els articulistes exposen postures personals.

Potser no és el Tour de França, però la Vuelta a Espanya també mou una gran quantitat de seguidors i aficionats al ciclisme. Ahir en donaven fe els intents de plantar la tenda al costat de la carretera que puja al darrer port de muntanya de l'etapa d'avui, el Coll de la Gallina,i fins i tot la Unió Hotelera preveia arribar al 80% d'ocupació gràcies a l'esdeveniment esportiu.

Igual que la celebració de la Copa del Món Grandvalira-Soldeu 2012 es va convertir en un aparador excel·lent de les nostres pistes d'esquí, el final de la 8a etapa de la Vuelta a Andorra, amb el «descobriment» del coll de la Gallina com a port de muntanya de primera categoria, podria traduir-se perfectament en un augment dels ciclistes que ens visiten. Una altra cosa –i d'això n'hem parlat en altres ocasions– és si el Principat ofereix una xarxa viària prou segura per a aquests ciclistes.

El compromís del Govern d'habilitar un «espai bici» –que no un carril perquè no hi cap– des de Sant Julià de Lòria fins al Kilòmetre 0 és un gran què. No ho discutirem.

Això, és clar, si els ciclistes s'atreveixen amb una N-145 permanentment en obres i a la qual no se l'està dotant ni tan sols de les mesures de seguretat més senzilles –com podria ser un voral pintat d'un color diferent, amb bandes sonores que alertin els cotxes que eventualment el puguin envair.

Parlem molt de diversificar el turisme, però de vegades sembla que no ens ho creguem de veritat. El futur espai bici a la CG-1 costarà 11.000 euros. Vaja, la xocolata del lloro, i més si ho comparem amb el cost que tenen altres accions de promoció turística.

Aquesta iniciativa s'hauria de fer extensiva a d'altres trams de la xarxa viària principal i també de la xarxa urbana, tenint en compte els fluxos de trànsit i els recorreguts cap als ports ciclistes: el Coll d'Ordino, el Forn de Canillo, el Port d'Envalira, la Coma d'Arcalís, el Port de Cabús, la Comella, la Rabassa, el Coll de la Gallina, Engolasters, etcètera.

Ja s'entén que, a les carreteres de muntanya, no hi cap ni un carril ni un espai bici. En aquest cas, s'haurien de plantejar altres solucions, com ara una senyalització que vagi més enllà de l'actual –i que ja va ser un intent de l'anterior ministre de Turisme, Claude Benet, de promoure el cicloturisme amb els pocs recursos pressupostaris de què disposava.

Però el cert és que, a més d'oferir informació sobre les característiques dels diferents ports de muntanya, la senyalització a les carreteres hauria de servir per advertir als conductors de la possible presència de ciclistes i promoure una conducció tranquil·la i respectuosa.

Amb l'arribada de la Vuelta, avui ens hauríem de sentir tan orgullosos del Coll de la Gallina com ens en vam sentir de l'Avet aquell cap de setmana del mes de febrer, i no per criteris únicament economicistes. Les oportunitats que ens ofereixen les nostres muntanyes són moltes, i no només de negoci. Cal veure-les i saber aprofitar-les.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT