PUBLICITAT

Sanmartí pare, Sanmartí fill

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. Els articulistes exposen postures personals.

Ja tenim un nou capítol sobre l'heliport al Patapou: el Comú d'Andora la Vella ha decidit presentar un altre recurs de reposició demanant la nul·litat de l'adjudicació al conglomerat empresarial Heliand-Cathelicòpters, argumentant que s'ha produït el que consideren un cas d'incompatibilitat i conflicte d'interessos. Resulta que l'assessor que va participar en l'elaboració i posterior validació del plec de bases del concurs per a l'adjudicació de l'heliport nacional, l'enginyer d'aviació civil Enric Sanmartí, és el pare de l'enginyer signatari dels documents de l'oferta que ha guanyat el concurs, Heliand-Cathelicòpters, Jaume Sanmartí.

Sembla ser que, igual que hi ha famílies senceres que es dediquen a l'advocacia o a l'arquitectura, n'hi ha d'altres que es dediquen a l'enginyeria. Per cert, pel que informava ahir l'ANA, el mateix Jaume Sanmartí que ara va signar l'oferta per ubicar l'heliport nacional al Roc del Patapou, ja havia redactat el projecte d'heliport «de titularitat privada i ús comercial» per a aquest emplaçament, l'any 2008 –és prou lògic: l'oferta presentada per Heliand-Cathelicòpters va aprofitar un projecte que havia estat elaborat tres anys abans, aleshores amb vistes a construir un heliport privat.

S'ha de fer notar que ni Sanmartí pare ni Sanmartí fill no ostenten càrrecs públics aquí a Andorra –Enric Sanmartí havia estat director general d'Aviació Civil a l'Estat espanyol. És a dir, que es tracta de dos professionals –l'un contractat pel Govern i l'altre per una empresa– que han ofert els seus serveis com a enginyers.

Ahir a la tarda, el ministre d'Afers Exteriors, Gilbert Saboya, actuant com a ministre portaveu, va preferir no fer declaracions sobre aquest assumpte i va assegurar que el gabinet jurídic del Govern ho està estudiant.

El que sí que va aclarir és que el Comú d'Andorra la Vella podrà parlar amb els tècnics francesos que han d'emetre un informe extern sobre el projecte d'heliport al Patapou. Si això es confirma, la cònsol major, Rosa Ferrer, tindrà l'oportunitat de plantejar tots els dubtes, tal com havia reclamat.

Ho vam dir fa uns dies: a poc a poc, es va intuint que, en l'oposició al Patapou, s'hi sumen tot de factors que van molt més enllà dels riscos geològics, del perill del sobrevol o de la contaminació acústica. Que als veïns no els faci gràcia, és del tot comprensible: un heliport és una infraestructura que per si mateixa porta aparellats una sèrie de riscos, encara que l'emplaçament sigui l'òptim. Però als dubtes, recels i pors s'hi afegeixen, segurament, els càlculs polítics dos líders nats: Rosa Ferrer i Toni Martí.

Segur que, al final, no es tracta només de tenir raó o no tenir-la, sinó de veure quins resultats els pot aportar a l'un i a l'altre i quines conseqüències electorals. De moment, qui sembla que està patint un desgast més important és el Govern. Qui sap si l'informe dels experts francesos pot acabar girant la truita.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT