PUBLICITAT

No es pot donar la volta al mitjó de cop

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

En el seu moment ja vam ser crítics amb les reserves directes aportades per la campanya Just Married. Ara es tracta de fer balanç de tota la promoció de gener a abril des d'una perspectiva objectiva, i només cal fer una ullada al nostre entorn per veure quant complicada és la situació.

Primer de tot cal recordar les xifres del balanç definitiu: Andorra ha rebut els mesos de gener, febrer i març 19.700 turistes més que l'any passat. L'increment és del 2,9%, i coincideix amb el període en què s'ha desenvolupat la campanya Just Married. La xifra és positiva, sí, però està lluny de l'objectiu marcat al gener tant pel ministre de Turisme, Francesc Camp, com pel gerent d'Andorra Turisme, Betim Budzaku. La previsió de la campanya, en la qual s'hi han acabat destinant 4,2 milions, era incrementar un 7% les xifres de persones que pernocten. L'objectiu, per tant, s'ha quedat a quatre punts.

Evidentment aquí es poden fer dues lectures molt diferent. La primera fa referència a si compensa la inversió en relació al nombre de visitants, la segona és qüestionar-se quin hagués estat el nombre de turistes sense la campanya, i si ara, en comptes de parlar d'un augment, estaríem lamentant una nova davallada.

El món tancarà aquest any amb més de 1.000 milions de turistes, una xifra històrica que mostra no només la fortalesa del sector, sinó l'impuls que pot donar-li a l'economia en època de crisi, segones les previsions de l'Organització Mundial de Turisme (OMT), i Andorra, dins de les seves possibilitats, ha d'aconseguir un pessic d'aquest enorme pastís, un repte que només es pot aconseguir amb insistència en els mercats més sensibles a la nostra oferta i atractius.

Els mateixos responsables de turisme són conscients dels aspectes que cal millorar, com és una major penetració en el mercat francès i la creativitat de la campanya. D'altra banda, només el mercat britànic ha caigut respecte a l'any passat –un 8,6%–, mentre que tant el rus com el polonès i l'israelià han notat increments, del 10,8, el 37,7 i el 44,3% respectivament.

Per tant s'ha de ser molt escrupolós a l'hora de fer valoracions, el que no implica que l'autocrítica sempre és sana per millorar determinats aspectes.

És molt difícil treballar en un àmbit tant hostil, amb tants milions d'aturats a Espanya i amb una Europa sumida en una crisi sense final. Per això s'ha de ser justos i entendre les dificultats amb que es troben els responsables de turisme i que no és gens senzill donar la volta al mitjó d'un dia per un altre. Almenys, la tendència ha estat alcista.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT