PUBLICITAT

Responsables de la seguretat viària

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

Des d'aquest mateix espai hem insistit sovint en la necessitat de millorar la seguretat viària al Principat, especialment després d'haver tancat un any 2011 funest pel que fa al nombre de persones mortes en accidents de trànsit. I és molt probable –malauradament– que hi haguem de continuar insistint. Precisament per aquest motiu, quan una cosa es fa bé, també s'ha de dir i, en aquest cas, ens hem de felicitar per la decisió del Govern d'implementar un nou radar de tram entre el túnel del Pont Pla i el túnel de Sant Antoni de la Massana, així com de rebaixar la rotonda del vial de la Unió (rotonda del KM 0) per tal de millorar-ne la visibilitat.

Tampoc no hem de traspassar tota la responsabilitat dels accidents al Govern i a allò que pugui fer per millorar la xarxa viària o per conscienciar els usuaris de la via pública. Nosaltres mateixos, com a vianants, ciclistes o conductors, som en bona mesura responsables de la seguretat viària. El mes de febrer passat, i en declaracions a EL PERIÒDIC, el cap de l'Àrea de Mobilitat, Jaume Castells, reconeixia que els radars –competència del Servei de Policia– són un instrument molt potent de cara a millorar la seguretat a les carreteres.

Ara bé, amb referència a un punt negre de la xarxa viària com pot ser el KM 0, Castells no dubtava a assenyalar la «indisciplina» dels conductors com un factor que fa augmentar la sinistralitat en aquesta rotonda –admetent, està clar,que aquest punt també presenta un problema de poca visibilitat.

Podem actuar contra els accidents des de diferents fronts: campanyes de conscienciació, multes dissuasives, actuacions permanents de millora de la xarxa viària –com les que anunciava ahir el Govern– i vigilància, a través de càmeres com les que estan instal·lades al túnel del Pont Pla, per poder actuar amb celeritat davant de qualsevol incident. Sens dubte, una actuació ràpida davant d'un incident és també una manera de prevenir conseqüències més o menys importants.

En paral·lel, cal la implicació de tots i cadascun de nosaltres, de manera individual, prenent consciència de la pròpia responsabilitat envers nosaltres mateixos i les persones que ens envolten, o associant-nos i fent pressió des de l'anomenada «societat civil». En aquest sentit, saludem de nou la constitució de l'entitat Stop Accidents al nostre país. L'elevada sinistralitat als nostres carrers i carreteres és una xacra que s'ha de combatre amb la confiança que ens en podem sortir.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT