PUBLICITAT

N-145: una carretera intolerable

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

La carretera que uneix la Seu d'Urgell i Andorra –per tant dos països– te rang de nacional, però en realitat la N-145 està a l'alçada de qualsevol carretera comarcal, amb el perjudici que està en obres a mig gas o aturades i, per tant, s'incrementa el risc d'accidents per als conductors.

El gener de l'any passat, el ministre de Foment espanyol d'aleshores, el socialista José Blanco,es va comprometre a desactivar una partida d'11 milions d'euros per acabar el 2011 el tram de la N-145. Blanco va poder comprovar personalment la situació lamentable i tercermundista d'una carretera que uneix dos països, i va entendre que es tracten també d'unes obres prioritàries.

Per a Andorra, on totes les mercaderies arriben per carretera, i que té una dependència exclusiva de les comunicacions viaries per a l'oferta turística, el projecte és essencial. Les obres es van reprendre i la finalització es va marcar per al 2013. No es requereix cap partida multimilionària per a un país com Espanya, encara que estigui en crisi econòmica. Parlem de 14 milions d'euros que queden per executar-la. El juliol passat, Martí va recordar al mandatari del PSOE, José Luis Rodríguez Zapatero, els compromisos d'Espanya per a l'acabament d'aquesta via estratègica. Per la seva part, el president del Govern espanyol va expressar la voluntat d'impulsar-les obres i donar la màxima celeritat, per tal d'agilitzar l'acabament d'uns treballs que actualment es troben al 40% de realització.

Però les eleccions i el canvi de Govern a Espanya ho han canviat tot. Es palpa un altre tarannà, i sense obviar que hi ha altres prioritats per a Madrid, les inversions a Catalunya queden en segon terme, i la N-145, amb uns miserables 3,3 milions d'euros per a aquest any, queda relegada a la carpeta de temes pendents. El PP, però, no oblida Andorra, com en el tema del contraban de tabac o en la lluita contra el frau fiscal, on sí que oblida que Andorra no és des de fa temps un paradís fiscal. Haurem de veure també fins on arriba l'interès per donar celeritat a la signatura de l'acord de no doble imposició.

El PSOE insistirà en què s'augmenti la dotació, i el ministre d'Ordenament, Jordi Alcobé, ha demanat una entrevista amb la seva homologa Ana Pastor per fer arribar el neguit andorrà per la nul·la importància que Madrid dóna a les obres de la N-145. Es tracta d'una de les carreteres més transitades de la demarcació de Lleida i també de Catalunya, i resulta incomprensible que es descarti la finalització quan només falten 14 milions d'euros per acabar les millores. És senzillament intolerable.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT