PUBLICITAT

Una escola per a tothom

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

Són 114 els alumnes amb discapacitat que reben el suport del programa Progrés per seguir l'escolarització amb normalitat. L'escola hauria de ser, per definició, una escola inclusiva, per a tothom, que no exclogui ningú. Encara que això, evidentment, vol dir recursos.

Una escola per a tothom, on alumnes diferents i diversos aprenen junts –i «junts» vol dir en una mateixa aula– és una qüestió de justícia –de justícia social. La inclusió és un valor i les raons en favor d'una escola inclusiva són principalment ètiques.

La societat del futur es gesta a l'escola, i els valors que s'hi transmeten seran, amb tota probabilitat, els valors que definiran l'Andorra a mitjà termini. Per tant, una escola que dóna eines perquè els alumnes es puguin desenvolupar amb autonomia des de les seves especificitats i sense discriminar ningú està forjant una societat on poder conviure malgrat les diferències –i, de diferents, ho som tots. En definitiva, una societat on aquestes diferències no juguin en contra de la igualtat d'oportunitats per a tots i cadascun dels ciutadans que la conformen.

Certament, l'escola inclusiva planteja reptes perquè, al cap i a la fi, no es tracta d'homogeneïtzar els alumnes, sinó de gestionar correctament l'heterogeneïtat a l'aula. I això implica un suport a l'aprenentatge, un suport personalitzat, que determina una comissió amb representants del Ministeri d'Educació idels tres sistemes educatius presents a casa nostra, i que també compta amb la participació del responsable de l'Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell.

La tasca que s'està fent tant des del Ministeri d'Educació i les escoles com des de l'EENSM, amb l'objectiu de garantir una escolarització el màxim de normal possible, és fonamental –com dèiem– no només per als nens d'avui, sinó per als adults de demà.

Potser els mitjans de comunicació no ens fem massa ressò d'aquesta feina diària als nostres centres escolars perquè el que és «normal» no és notícia. I afortunadament és normal la inclusió d'alumnes amb discapacitat a les aules.

Així i tot, no està de més que, de tant en tant, observem en quin punt ens trobem i encoratgem els responsables d'Educació a seguir treballant per una escola per a tothom, on les diferències no siguin una trava, sinó l'oportunitat de construir una societat més justa.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT