PUBLICITAT

Més accions contra la sinistralitat

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

Des d'aquestes mateixes línies hem reivindicat, en diverses ocasions, la necessitat d'emprendre mesures per reduir la sinistralitat a les nostres carreteres. És just, per tant, reconèixer les accions que es fan en aquest sentit, com ara la conferència que va tenir lloc ahir al vespre a l'Anyós Park, a càrrec de Francisco Ureta, de l'AESLME (Associació per a l'Estudi de la Lesió Medular Espinal). De la seva explicació, quedem-nos amb la distinció entre dos conceptes: accident i sinistre –el primer és un esdeveniment fortuït, a la pràctica inevitable, mentre que en el segon hi intervenen uns factors, unes causes, que sí que es podien evitar. Dit d'una altra manera: no és el mateix una esllavissada del terreny o el despreniment d'unes roques damunt de la calçada que el fet de conduir havent begut una copa de més o parlant pel mòbil.

Ser conscients de la responsabilitat que tenim quan estem al volant d'un vehicle a motor és el primer pas per evitar un sinistre. I aquí subratllem una dada que va aportar el mateix Ureta, partint de les estadístiques de què disposem: un 40% de la població ha patit o patirà un accident de circulació. En alguns casos, les conseqüències no aniran gaire més enllà de l'ensurt, d'omplir la paperassa que requereixen les companyies asseguradores o d'haver de fer una visita al taller. Altres vegades, en canvi, les conseqüències són fatals o deixen seqüeles per a tota la vida.

La conferència d'Ureta, que va reunir una trentena de persones un divendres al vespre, arriba quan no fa ni un mes que es va presentar en societat l'entitat Stop Accidents. Potser és que l'any 2011 va ser especialment negre a les vies andorranes. O potser no hi té res a veure. Però el fet és que sembla que hi ha una conscienciació creixent en favor de la seguretat viària i que cada vegada hi ha més persones sensibilitzades i disposades a fer alguna cosa per combatre els accidents.

I mentre la societat civil es mou, hem de reivindicar una vegada més una acció més decidida per part del Govern i dels comuns. En alguns casos, n'hi hauria prou amb reforçar la senyalització –per exemple, sobre la prioritat a les rotondes, que molts conductors semblen ignorar, especialment quan consideren que circulen per una via prioritària. És el cas, sense anar més lluny, de les petites rotondes a la zona del Clot d'Emprivat.

En paral·lel, qualsevol projecte urbanístic que es faci de nou, o que sigui de remodelació o millora, hauria de tenir en compte tots els usuaris de la via pública: vianants, ciclistes, motoristes i conductors. Algun dia s'haurà de fer un inventari de totes les voreres del país que s'acaben de sobte i obliguen els vianants a cometre imprudències.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT