PUBLICITAT

¿Més vigilància, més seguretat?

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. Els articulistes exposen postures personals.

La idea d'un món millor, més segur –¿i més feliç?– a base de càmeres que ens vigilen fa certa por. Bàsicament perquè ens remet al món imaginat per George Orwell a 1984. Però si ho traslladem al terreny pràctic i, més concretament, al control de les carreteres, entenem fàcilment que més vigilància pot implicar efectivament més seguretat. Com a mínim, implica la possibilitat de reaccionar de manera més ràpida davant de qualsevol incident que es produeixi a la xarxa viària.

Les dades sembla que parlen per elles soles: 14 càmeres al túnel del Pont Pla, i el cert és que el túnel en qüestió, que veu 15.000 vehicles diaris de mitjana i va a parar al bell mig d'un nucli urbà, és un referent de seguretat a tot Europa. El Centre Nacional del Trànsit controla més d'un centenar de càmeres a tot el país –50 càmeres instal·lades a les carreteres generals i 60 càmeres més, als túnels. I ara preveu duplicar el número d'aparells de què disposa i arribar a les 200 càmeres –tenint en compte que hi ha dues infraestructures pendents d'obrir-se al trànsit: el túnel dels Dos Valires i el túnel de la Tàpia, que implicaran nous trams de carretera per vigilar.

Des d'aquest espai hem insistit sovint en la necessitat de millorar la seguretat viària al Principat, especialment després de tancar un any 2011 funest pel que fa al nombre de persones mortes en accidents de trànsit. I hi seguirem insistint.

El mateix Jaume Castells, cap de l'Àrea de Mobilitat, reconeix que no tot passa per la vigilància de les càmeres del Centre Nacional del Trànsit i que la seguretat «es podria millorar amb altres instruments», com poden ser els radars, i que en realitat són competència del Servei de Policia.

Amb referència a un punt negre de la xarxa viària com pot ser el KM 0, Castells no dubta a assenyalar la «indisciplina» dels conductors com un factor que fa augmentar la sinistralitat en aquesta rotonda –admetent, està clar,que aquest punt també presenta un problema de poca visibilitat.

Campanyes de conscienciació, multes dissuasives –com va passar a Barcelona, a les Rondes–, actuacions permanents de millora de la xarxa viària. I vigilància, com dèiem, per poder actuar amb celeritat davant de qualsevol incident –una actuació ràpida davant d'un incident és també una manera de prevenir conseqüències més o menys importants. I la implicació de la societat civil, a través d'entitats com l'acabada de crear Stop Accidents.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT