PUBLICITAT

Crear però també gestionar l'ocupació

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

La feina comença a ser un bé preuat i són moltes les persones que es troben en el tràngol de l'atur. La situació actual està comportant el tancament d'empreses i d'altres fan retallades de personal. L'excepció és el Pas de la Casa, on hi ha ofertes de feina però amb un perfil molt concret. Seria molt simplista argumentar que persones desocupades rebutgen un treball, precisament quan el mercat no dóna signes de recuperació i el consum de les famílies està en clara decadència.

A Andorra és difícil concretar de forma fiable un índex d'atur a causa de l'elevat volum d'immigració. Fins ara la majoria de famílies que es quedaven sense ingressos optaven pel retorn als seus països, i aquest fenomen ha permès fins ara capejar la problemàtica, però a mesura que la destrucció de llocs de feina continua afecta de manera més directa a residents de fa anys i andorrans, aquests no contemplen la marxa del país com a resposta a la desocupació.

Paradoxalment, però, funciona un Servei d'Ocupació que únicament actua de canal de transmissió entre l'oferta i la demanda laboral. Poca cosa davant l'envergadura de la situació i les necessitats de treballadors i empresaris. S'obren molts interrogants, però el més important qüestiona perquè hi ha un grau de desconfiança tan gran dels empresaris davant el Servei d'Ocupació. El Govern fa temps que n'és conscient, i de fet ja s'ha anunciat que s'està treballant en un conjunt de propostes concretes.

Si s'analitzen l'oferta i demanda actual al servei d'ocupació, és veu que no hi ha una coincidència entre el que és busca i el que s'ofereix. Així, sobra personal amb poca qualificació, mentre que les empreses seleccionen personal preparat i amb experiència. Per això des de les patronals es critica les restriccions en el sistema de quotes, que per a l'Executiu és una mesura per fomentar la contractació interna, i per a les empreses un fre per trobar personal amb preparació que millori el servei que ofereixen.

Lògicament, la prioritat és fomentar l'ocupació interna, millorar la formació, i promoure l'adaptació de persones aturades per a altres sectors d'activitat. Les patronals es queixen que sovint reben propostes que no s'adapten als perfils que havien sol·licitat, i que per això molts cops miren cap a l'exterior quan han de cobrir una determinada plaça.

Resulta incongruent aquesta situació. L'Administració ha d'aplicar accions correctores per augmentar l'eficàcia del Servei. Si bé la prioritat és adoptar mesures per a la millora de l'economia i la creació d'ocupació, igual d'important és saber gestionar aquest Servei perquè sigui el màxim d'operatiu.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT