PUBLICITAT

La N-145: una obra imprescindible

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

El gener passat, el ministre de Foment espanyol, José Blanco,es va comprometre a desactivar una partida d'11 milions d'euros per acabar aquest any el tram de la N-145. Blanco, de visita privada per esquiar, va poder comprovar personalment la situació lamentable i tercermundista d'una carretera que uneix dos països, i va entendre que es tracten també d'unes obres prioritàries.

Per a Andorra, on totes les mercaderies arriben per carretera, i que té una dependència exclusiva de les comunicacions viaries per a l'oferta turística, el projecte és essencial. Ahir va ser el ministre d'Exteriors, Gilbert Saboya, qui va confirmar que s'han reprès les obres i que s'ha destinat una inversió per a aquest any i el 2012, el que fa indicar que l'objectiu de Foment és que els treballs finalitzin durant l'any vinent.

No es tracta que ningú s'hi pengi medalles. El compromís de Blanco al gener existeix i no es pot dubtar que el tema va estar sobre la taula fa unes setmanes, quan Martí va visitar Madrid i es va trobar amb Zapatero.

El que realment interessa és que les màquines i els operaris han tornat a la N-145, una carretera que es troba en una situació pràcticament intransitable tot i ser un dels trams amb una gran densitat de trànsit, ja que és l'única via que uneix de forma directa Andorra i Espanya.

Malgrat les retallades pressupostàries, sembla clar que aquesta carretera que enllaça Andorra i la Seu d'Urgell no podia quedar en stand by, ja que la situació en què es troba ara mateix és fins i tot pitjor que abans del començament de les obres per part de l'Executiu Espanyol.

Tampoc es tracta d'una partida milionària, sinó de 14 milions d'euros que queden per executar, segons va detallar Zapatero en la trobada a la capital espanyola.

La millora de la via no implicarà de cop l'entrada de més turistes a Andorra, però si que representarà una millora significativa que s'haurà de sumar al nou traçat dels túnels d'Oliana, a la variant d'Artesa de Segre que es va obrir dilluns passat i que ha costat 15 milions, i reculant en el temps a la finalització de l'autovia A-2.

Per tant, es continua reduint el temps del trajecte. Hi ha qui pot pensar que això pot implicar un augment dels visitants d'una sola jornada, però la lucidesa obliga a aplaudir les millores perquè facilita el viatge dels turistes. Que vinguin més o les estades siguin més llargues depenen d'altres factors.

Saboya va afirmar ahir que s'ha fet una comunicació a l'Executiu espanyol mostrant la satisfacció d'Andorra per aquesta notícia, i va recordat que va ser un dels compromisos que va exposar el president Zapatero, durant la reunió que van mantenir fa poques setmanes.

En tot cas és Andorra qui guanya. El PS va fer la seva gestió quan manava i ara és el Govern de DA qui ha insistit. Al final hi guanyarem tots, quan la carretera deixi de ser una mena d'excalestric amb obstacles, mal senyalitzada i i amb trams perillosos.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT