PUBLICITAT

Turisme de masses i de qualitat

L?opinió del diari s?expressa només als editorials. ?Els articulistes exposen postures personals.

La dicotomia entre turisme de qualitat i de masses sempre hi és present. Es tracta d'un debat estèril, perquè a la fi els que manen són els mercats o no els desitjos, per molta estratègia i promoció que s'imposi. Andorra és i serà un país turístic, si bé és cert que amb més dificultats. Un cop més ens trobem amb uns mals resultats econòmics a les pistes, tot i ser el destí preferit per la gran massa d'esquiadors que provenen del país del sud. El nou Govern de Demòcrates per Andorra s'ha marcat com a fita doblar la inversió en promoció. Que ningú s'esgarri les vestidures, perquè és precisament en èpoques de crisi quan els experts recomanen mantenir les inversions en publicitat, i es recomana precisament no fer el contrari i voler estalviar per promoció, perquè al final el cost és més gran.

Amb tot cal continuar treballant en noves iniciatives i imaginació. Un primer balanç de la campanya Andorra, al maig més que mai treu poca nota per part dels comerciants. És un primer intent per aprofitar la temporada més baixa, quan les pistes acaben de tancar, i per tant és prudencial no rebutjar de forma contundent una campanya que pot acabar sent beneficiosa si s'aconsegueix una major implicació dels diferents sectors –oferir com va fer un gran centre turístic únicament deu entrades en promoció és ridícul. I s'ha d'acabar amb aquesta dicotomia. D'una banda s'aspira a què l'aeroport d'Alguaire es converteixi en una porta d'entrada amb vols de baix cost i per tant amb visitants de menys poder adquisitiu, i per un altre cantó es busca de forma insistent que l'anomenant turisme de qualitat amb llargues estades s'estableixi de forma permanent a Andorra, ignorant que la competència és ferotge i que en els darrers anys hi ha viatges i estades a l'altra punta del món a uns preus competitius. Per això seria bo acabar amb l'exclusivitat i admetre que hi ha dos formes de turisme que poden conviure perfectament. S'ha d'apreciar de la mateixa manera la butxaca normalment plena d'euros del visitant rus que la més modesta d'un altre país, perquè l'oferta d'Andorra és prou àmplia com per satisfer ambdues característiques.

Sense anar més lluny, ahir el president de Relais & Chateaux apostava perquè aquesta cadena d'hotels de luxe estigui representada a Andorra. És una absència inexplicable, perquè Andorra té qualitat per oferir aquesta exclusivitat a un turisme de luxe que busca una atenció especial. Són dos conceptes que poden semblar antagònics, però la qualitat i el turisme de masses poden conviure perfectament, cadascun amb les seves preferències i amb els empresaris que donin els serveis específics.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT