PUBLICITAT

Vivian Maier · 'Blanc i negre i color'

Exposicions

Galeria Alta obre amb una mostra de l’obra de l’aclamada fotògrafa americana Vivian Maier.

Inauguració: divendres 17 de setembre, a les 5 de la tarda, amb cita prèvia.

Vivian Maier

L'obra de l'enigmàtica Vivian Maier ja ha quedat inscrita en la història de la fotografia del segle XX, al costat de grans noms de la fotografia de carrer (Street Photography), com ara Helen Levitt, William Klein, Joel Meyerowitz i Garry Winogrand.

Vivian Maier (1926–2009), nascuda a Nova York, de mare francesa i pare austrohongarès, va treballar de mainadera durant quaranta anys. En el temps de lleure, Maier es dedicava a fer fotografíes, que després amagava gelosament dels ulls dels altres. En molts casos ni ella mateixa en va veure el resultat, malgrat que en algunes èpoques va poder disposar d'una precària cambra fosca muntada al bany.

La seva vida és un misteri. Es diu que va morir en la més absoluta pobresa i que va viure al carrer un cert temps, fins que els nens de qui havia tingut cura a la dècada del 1950 li van comprar un apartament i li van pagar les factures fins al dia de la seva mort, el 2009.

La major part de l’obra de Maier mostra escenes quotidianes dels carrers de Chicago i Nova York al llarg dels anys 1950 a 1980. Les fotografies capten de manera espontània les singularitat de l”Amèrica urbana”, una realitat quotidiana i uns personatges que la càmera mira d'igual a igual, amb una dolçor aparent que sovint contrasta amb la duresa de la realitat que reflecteix, amb una gran habilitat per comunicar tant l’humor com la tragèdia.

Vivian Maier es considera la precursora del l’autofoto molt abans de l’aparició d’Instagram. Maier feia molts autoretrats, i es mostrava a si mateixa reflectida en els aparadors i els miralls, o en les ombres que projectava a terra, sempre amb la càmera penjada al coll. En les seves fotografies hi ha també el gust per experiments més formals, gairebé abstractes, que juguen amb la llum, les línies geomètriques i els reflexos.

Quan l'any 2007, un jove historiador de Chicago, John Maloof, va comprar en una petita subhasta de barri les pertinences abandonades de Vivian Maier, va descobrir casualment una obra fotogràfica immensa i desconeguda de més de 100.000 negatius, filmacions casolanes i enregistraments sonors.

Maloof va iniciar aleshores un minuciós treball d’investigació de la vida de Maier i de recuperació i protecció de l'arxiu de la seva obra, que va culminar amb el documental nominat a l'Oscar “Finding Vivian Maier” (2014).

Les fotografies de Maier han estat objecte de diverses publicacions i han estat exposades a les principals institucions culturals del món.



Entrada gratuïta · Capacitat limitada
PUBLICITAT