Festival internacional ORGUE&nd: Concert de Divendres Sant amb Juan de la Rubia, orgue i direcció & Irene Mas, Eulàlia Fantova i Lixsania Fernández
PROGRAMA
Música de Passió Obres de Bach i Couperin
Johann Sebastian Bach (1685-1750) * Passacaglia i fuga en do menor, BWV 582
François Couperin (1668-1733) Tres lliçons de tenebres a una i a dues veus per al Dimecres Sant (1713)
I. Primera lliçó (Lamentacions 1,1-5) Aleph. Quomodo sedet sola civitas plena populo! (Ah! Com ha quedat, de deserta, la ciutat tan ben poblada)
II. Segona lliçó (Lamentacions 1,6-9) Vau. Et egressus est a filia Sion omnis decor ejus (Sió, la ciutat magnífica, va perdent el seu esclat)
III. Tercera lliçó (Lamentacions 1,10-14) Jod. Manum suam misit hostis ad omnia desiderabilia ejus (L’opressor s’ha emparat de tot allò que ella estimava)
* Orgue sol
Al final del segle XVII es va consolidar entre els compositors francesos el costum d’escriure música sobre les Lamentacions de Jeremies per ser interpretada durant la Setmana Santa. Lambert, Delalande, Charpentier… tots ells ens han deixat excel·lents obres sobre aquests textos. Però és Couperin qui assoleix el més alt grau d’espiritualitat i de bellesa musical.
Aquestes Tres lliçons de tenebres les va escriure pels volts del 1713. Com la resta de compositors, el projecte era fer-ne en total nou: tres per a cadascun dels dies del Triduum Sacre. És possible que arribés a completar-les, però malauradament només han arribat als nostres dies les primeres, que corresponen a les que s’interpretaven el Dimecres Sant.
QUARTET BARROC DE BARCELONA: El grup compost per Irene Mas, Eulàlia Fantova, Lixsania Fernández i dirigit a l'orgue per Juan de la Rubia torna per interpretar les conegudes Lliçons de Tenebres de François Couperin. Aquesta obra requereix uns intèrprets especialitzats en música antiga, i tant la seva formació com les experiències professionals els han portat a treballar amb orquestres com La Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI amb Jordi Savall, l!Amsterdam Baroque Orchestra and Choir of Amsterdam amb Ton Koopman, l’Orquestra Barroca de Sevilla, l’Orchestre de Chambre de Toulouse o l’Australian Brandenburg Orchestra.
De la Rubia ha actuat com a solista amb orquestres com la Freiburger Barockorchester, l’Orquesta Nacional de España, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya o l’Orquesta Barroca de Tenerife. La seva activitat incessant com a solista, acompanyant i continuista l’ha portat a trepitjar els principals escenaris d!una trentena de països arreu del món. En aquest projecte de Couperin, a banda de participar-hi com a organista, és l’encarregat de liderar el grup consolidant així la seva actual vessant de director. Després de coincidir en diferents projectes de música antiga, Irene Mas, Eulàlia Fantova, Lixsania Fernández i Juan de la Rubia es tornen a trobar per interpretar aquestes Lliçons de Tenebres.
Música de Passió Obres de Bach i Couperin
Johann Sebastian Bach (1685-1750) * Passacaglia i fuga en do menor, BWV 582
François Couperin (1668-1733) Tres lliçons de tenebres a una i a dues veus per al Dimecres Sant (1713)
I. Primera lliçó (Lamentacions 1,1-5) Aleph. Quomodo sedet sola civitas plena populo! (Ah! Com ha quedat, de deserta, la ciutat tan ben poblada)
II. Segona lliçó (Lamentacions 1,6-9) Vau. Et egressus est a filia Sion omnis decor ejus (Sió, la ciutat magnífica, va perdent el seu esclat)
III. Tercera lliçó (Lamentacions 1,10-14) Jod. Manum suam misit hostis ad omnia desiderabilia ejus (L’opressor s’ha emparat de tot allò que ella estimava)
* Orgue sol
Al final del segle XVII es va consolidar entre els compositors francesos el costum d’escriure música sobre les Lamentacions de Jeremies per ser interpretada durant la Setmana Santa. Lambert, Delalande, Charpentier… tots ells ens han deixat excel·lents obres sobre aquests textos. Però és Couperin qui assoleix el més alt grau d’espiritualitat i de bellesa musical.
Aquestes Tres lliçons de tenebres les va escriure pels volts del 1713. Com la resta de compositors, el projecte era fer-ne en total nou: tres per a cadascun dels dies del Triduum Sacre. És possible que arribés a completar-les, però malauradament només han arribat als nostres dies les primeres, que corresponen a les que s’interpretaven el Dimecres Sant.
QUARTET BARROC DE BARCELONA: El grup compost per Irene Mas, Eulàlia Fantova, Lixsania Fernández i dirigit a l'orgue per Juan de la Rubia torna per interpretar les conegudes Lliçons de Tenebres de François Couperin. Aquesta obra requereix uns intèrprets especialitzats en música antiga, i tant la seva formació com les experiències professionals els han portat a treballar amb orquestres com La Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI amb Jordi Savall, l!Amsterdam Baroque Orchestra and Choir of Amsterdam amb Ton Koopman, l’Orquestra Barroca de Sevilla, l’Orchestre de Chambre de Toulouse o l’Australian Brandenburg Orchestra.
De la Rubia ha actuat com a solista amb orquestres com la Freiburger Barockorchester, l’Orquesta Nacional de España, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya o l’Orquesta Barroca de Tenerife. La seva activitat incessant com a solista, acompanyant i continuista l’ha portat a trepitjar els principals escenaris d!una trentena de països arreu del món. En aquest projecte de Couperin, a banda de participar-hi com a organista, és l’encarregat de liderar el grup consolidant així la seva actual vessant de director. Després de coincidir en diferents projectes de música antiga, Irene Mas, Eulàlia Fantova, Lixsania Fernández i Juan de la Rubia es tornen a trobar per interpretar aquestes Lliçons de Tenebres.
- DiaDivendres, 29 de març de 2024
- Lloc Església de Sant Esteve
- Més informacióhttp://www.agenda.ad/activitat/andorra-la-vella/musica/passions! festival-internacional-orgueandnd 25e-aniversari!concert-de-divendres-sant-amb juan-de-la-rubia-orgue-i-direccio and irene-mas-eulalia-fantova i lixsania-fernandez es